tisdag 10 februari 2015

Grötbullar

Grötbullar med havregryn
25-30 st (fast jag gjorde 20)
250°C i ca 10-14 min

3 dl havregryn
5 dl vatten, kallt
50 g smör, rumsvarmt
50 g jäst
2 1/2 dl mjölk,  fingervarm
2 tsk salt
2 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
6-8 dl vetemjöl

Garnering: havregryn

Gör så här:
1. Koka ihop havregryn och vatten till en gröt i en kastrull.
2. Häll gröten i en bunke blanda ner smöret så att det smälter.
3. Smula ner jästen i en annan bunke och lös upp den i fingervarm mjölk.
4. Tillsätt salt, sirap,  gröt, rågsikt och vetemjöl, lite i taget.
Rör ihop allt och knåda i maskin  (jag använder Manitoba Cream mjöl och knådar degen minst 10 min.
5. Låt degen jäsa minst 1 timme.
6. Mjölk händerna och dela degen i 20 bitar. Forma dem runda och lägg dem på en plåt. Platta till dem lite med handen.
7. Låt jäsa under bakduk ca 30 min och ugnen på 250 °C.
8. Pensla bullarna med vatten och strö på havregryn.  Grädda 10-14 min och låt sedan svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar