söndag 11 augusti 2013

Smulpaj

Har ett recept på smulpaj som jag tycker blir riktigt riktigt bra

150 g smör
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 strösocker

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull.
Blanda alla torra ingredienser och rör sedan ner smöret och blanda till en smulig massa.
Lägg hälften av smuldegen i botten av pajformen och fördela frukten/bären jämt.
Smula över resten av smuldegen och grädda i mitten av ugnen i ca 40 min.

Rabarber är toppen eller rabarber/jordgubbar. Igår gjorde jag en med bara jordgubbar (frusna) och det blev gott det med. Jag blandade i 1 msk potatismjöl och 1 msk vaniljsocker bland jordgubbarna. Då blir det lite mer smak och inte så vattnigt.

Snart är det äpplepajstider, men då ska ni inte använda detta recept, då har jag ett ännu bättre till just äpplen, men det tar vi en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar