söndag 1 juli 2012

Flädergubbssylt

Jag älskar jordgubbar och fläder i alla former och sedan jag provade detta recept på jordgubbssylt har jag aldrig använt något annat.
Därför tycker jag att ni ska ta chansen nu innan flädern blommat ut helt....
Jag passade på idag och fick tag i vad som nog är sommarens största jordgubbar....






Flädergubbssylt

2 liter jordgubbar
4 dl socker
2 tsk pektin
½ tsk citronsyra
3 msk socker
3 stora helt utslagna fläderblomsklasar

Dela jordbubbar i mindre bitar och varva dem med socker i en gryta som rymmer minst 4 liter. Ställ grytan svalt i ca en timme så att bären börjar safta sig.
Koka upp bären långsamt. Rör helst inte utan skaka istället  på grytan. Blanda pektin, citronsyra och 3 msk socker. När sylten kokat ca 1 minut strör du pektinblandningen över hela grytan och rör så att allt blandas.
Koka ytterligare en minut, lägg ner fläderblomsklasarna och koka en minut till. Dra grytan av plattan och låt sylten stå i 5 minuter.
Fiska upp blomklasarna och häll upp sylten på rena, varmaburkar eller i plastlådor om du vill frysa in den.

Om man istället väljer att använda syltsocker så är det ännu enklare att koka denna underbara sylt, följ bara anvisningarna bak på förpackningen.

Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar