söndag 1 juli 2012

Havrerutor

Tanken med bloggen är att det inte bara skall vara virkade saker som det har blivit ganska mycket av utan även andra saker som jag tycker förgyller livet.
Därför skall jag nu bjuda på lite recept och först ut är havrerutor, som även blev det som fick inviga min fina Kitchen Aid.

Havrerutor, 25 bitar

4 dl fiberhavregryn
5 dl vatten
50 g jäst
25 g smör
2 dl vatten
3 msk mörk sirap
2 dl filmjölk
1 msk salt
1 msk brödkrydda
15-16 dl rågsiktsmjöl

Gör så här
1. Häll fiberhavregrynen i en bunke. Koka upp 5 dl vatten och slå det över grynen. Rör om och låt det svalna till fingervärme, 37 grader. Det tar ca 45 minuter.

2. Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret. Tillsätt vattnet (2 dl) och värm vätskan till fingervärme. Rör ut jästen i vätskan.

3. Tillsätt grynblandningen, sirap, filmjölk, salt och brödkrydda. Arbeta in mjölet till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.

4. Ta upp och arbeta degen på mjölat bord. Själp upp degen i en bakplåtsklädd långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut den med mjölade händer. Pensla en kniv med lite olja och skär degen i 25 rutor. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader.

5. Grädda brödet i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Själp upp brödet på galler och låt kallna under duk.


Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar